Vitaminy F






Dnes bude řeč o esenciálních mastných kyselinách. Téma je důležité již podle samotného významu slova esenciální, což znamená, že si tělo tyto kyseliny nedokáže vyrobit samo, a tak musí být přijímány v potravě.

Jsou to kyselina linolová, linolenová a arachidonová.

Tyto kyseliny mají v organizmu mnoho důležitých funkcí:
- Jsou součástí buněčných membrán,
- ovlivňují naši energii,
- ovlivňují stav vlasů, pokožky a nehtů,
- pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi,
- zabraňují kornatění cév,
- ochraňují také játra.

Nedostatek jmenovaných kyselin nebo jejich špatné působení se může projevit:
- bolestí hlavy,
- snížením krevního tlaku,
- poruchou rovnováhy hormonů,
- poruchou svalového tonu,
- různými metabolickými poruchami,
- kožními problémy.

Zdroje
kyseliny linolové, linolenové a arachidonové v potravě jsou omezené. Lze je najít:
- v rostlinném tuku a rybím oleji. V tomto případě obsahují důležité deriváty ze skupiny omega 3. Dalšími zdroji jsou
- vlašské ořechy, slunečnicová, dýňová a lněná semena.
- Řepkový olej je dobře známým zdrojem skupiny omega 6 triglyceridů, které poskytují látku zvanou gama-linolenovou kyselinu. A je třeba zmínit i
- sóju, mandle, listovou zeleninu, konopný olej, obilné klíčky, avokádo.

Nadbytek
Připomínku si zaslouží nadbytečná konzumace těchto kyselin. Jsou totiž kaloricky velmi vydatné a mohou vytvářet nebezpečné volné radikály, a pak dochází také k nežádoucímu ukládání tuku a přibírání na váze, proto je vhodné užívat společně také vitamin E, aby zamezil oxidaci tuků v našem těle.

Vlastnosti esenciálních mastných kyselin
Vyzdvihl bych tyto:
- Pomáhají odstraňovat cholesterolové plaky z cév.
- Udržují kůži a vlasy v dobrém stavu.
- Pomáhají při ochraně proti rentgenovému záření.
- Podporují růst tím, že zvyšují aktivitu vnitřní sekrece a pomáhají udržovat vápník v buňkách.
- Zvyšují přímé spalování tuků, a tím podporují proces hubnutí.

Poznámka
Pokud je v těle dostatek kyseliny linolové, mohou se zbývající dvě kyseliny vyrobit přímo v těle.
Je důležité hledat kvalitní výrobky. Pokud si vyberete třeba řepkový olej, je doporučená denní dávka kolem 150mg, otazník visí nad brutnákovým olejem, který tělo těžko vstřebává. Dnes jsou v široké nabídce produkty, které obsahují v jedné kapsli směs omega 3 a omega 6 triglyceridů.


MUDr. P. Šácha