Hypoxie je souhrnný název pro nedostatek kyslíku v těle nebo jednotlivých tkáních a je společným jevem pro mnohé zdravotní problémy, a hlav...

Hypoxie a cukrovka

Hypoxie
je souhrnný název pro nedostatek kyslíku v těle nebo jednotlivých tkáních a je společným jevem pro mnohé zdravotní problémy, a hlavně chronické nemoci.

Čím je způsobena
Hypoxie může být způsobena
- snížením kyslíku ve vzduchu, což budete pozorovat při výstupu na velehoru s vysokou nadmořskou výškou, nebo je
- snížená schopnost krve přenášet kyslík do tkáně orgánů za situace, kdy je v krevním obraze málo červených krvinek a hemoglobinu např. při velké ztrátě krve. Někdy dochází ke snížené schopnosti tkáně absorbovat kyslík
- při plicních chorobách, není vzácností otrava kysličníkem uhelnatým, neboť má velmi vysokou vazbu na hemoglobin, takže jej obsadí a již se na něj nemůže vázat kyslík.
- S věkem se snižuje kapacita plic, dochází ke sklerotizaci tepen a malých cév, a to ovlivňuje schopnost plně zásobovat tkáně kyslíkem. A je vhodné zmínit
- civilizační faktory: znečištěné životní prostředí, kouření, povrchové dýchání lidí vysedávajících u počítače nebo televize. Nedávné studie ukázaly, že:

Hypoxie je úzce spojena s patologickými procesy u cukrovky

Hypoxie způsobuje
- abnormální krevní oběh, což je jedním z příznaků cukrovky, a také zasahuje
- progrese některých diabetických komplikací.

Hypoxie tukových buněk
je jednoznačně prokázaný faktor, který přispívá k rozvoji inzulinové rezistence. Konzumace potravin bohatých na tuky způsobuje aktivaci bílkoviny uvnitř membrány tukových buněk, a tato bílkovina spotřebovává obrovské množství kyslíku, což se děje na úkor funkce zdravých buněk.

A pokud je buňka bez kyslíku, začnou se uvolňovat tzv. chemokiny, což jsou škodlivé látky, které navozují zánětlivé reakce imunitního systému, a tím naruší způsob vzájemné komunikace buňky s inzulinem, což zase vede k inzulinové rezistenci,

Mechanisms of Disease: the hypoxic tubular hypothesis of diabetic nephropathy. Nature Clinical Practice. Nephrology volume 4, pages 216–226 (2008).

což je stav, kdy dojde ke snížení schopností tkání odpovídat na inzulin, což je zejména ve svalech a tukové tkáni. Tělo kompenzuje inzulinovou rezistenci další tvorbou hormonu, neboť buňky potřebují glukózu k přežití.

Pokud dlouhou dobu konzumujete cukry a sacharidy, produkuje slinivka více a více inzulinu, takový stav se nazývá hyperinzulinemie, a to udržuje hladinu cukru v krvi pod kontrolou, ale po čase už inzulin přestane plnit svou funkci, cukr se nedostane do buňky, ale zůstává v krvi a při krevním testu najdete zvýšenou glykemii. Rozvíjí se tak diabetes druhého typu.

Další faktory
Mezi další faktory, které podporují rezistenci na inzulin, patří
- kouření, alkohol, ponocování, změna denního rytmu, nedostatečný spánek, málo fyzického pohybu, všemožné stresy, strava chudá na omega 3 mastné kyseliny a naopak bohatá na omega 6 mastné kyseliny, již zmíněný nedostatek vitaminu D, málo času stráveného na slunci a samozřejmě genetické dispozice.

- Čím vyšší je inzulinová rezistence,
- tím horší jsou ukazatele pro rozvoj srdečního onemocnění a diabetu.

Lidé s cukrovkou trpí špatným průtokem krve kvůli zúženým cévám po celém těle. Tento jev se nazývá mikroangiopatie. To znamená, jak již bylo výše naznačeno, že kyslík v krvi, který je navázán na červené krvinky, neprojde přes tyto zúžené cévičky a nedostane se do tkání, a tedy ani do buněk, v takovém stavu mají lidí nižší hodnoty parciálního tlaku kyslíku v tkáních až o 10-15 %, a to na různých místech těla. Tento jev je dobře znám na pracovištích, kde používají hyperbarickou komoru jako léčebnou jednotku, která vede ke zlepšení reakce těla na inzulin, což má za následek účinnější snižování hladiny krevního cukru u diabetu. Spojitost mezi cukrovkou a hladinou kyslíku ve tkáních je tedy jasná.

Od roku 2016 probíhají v Singapuru vůbec první klinické studie na lidech s cílem potvrdit efekt vody KAQUN na cukrovku.

8 Increased Adipocyte O2 Consumption Triggers HIF-1? Causing Inflammation and Insulin Resistance in Obesity.
Cell. 2014 June 5; 157(6): 1339–1352.
9 Reference value of transcutaneous oxygen measurement in diabetic patients compared with nondiabetic
patients. J Vasc Surg 2008;48:382-8.
10 Hyperbaric oxygen therapy improves peripheral insulin sensitivity in humans. Diabet Med.2012